22 maart: Expertsessie Box 3 – “hoe moet het dan wel?”

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het sinds 2017 geldende stelsel van vermogensrendementsheffing strijdig is met het recht op eigendom. Dit heeft grote gevolgen voor de belastingdienst, en vergt een politieke keus: “hoe moet het dan wel?”

Tijdens deze expertsessie wordt het Box 3 vraagstuk integraal bekeken:

-       Fundamenteel

o   Is heffen van rendement op vermogen eerlijk, en zo ja, waarom?

o   Is het maatschappelijk gewenst dat privaat vermogen op een bepaalde manier ingezet wordt, en zo ja, is het wenselijk om dit via Box 3 te stimuleren?

-       Financieel:

o   Hoeveel geld wordt er via Box 3 opgehaald, en hoe is dit verdeeld over de bevolking?

o   Wat is de relatie tussen Box 2 en Box 3 voor vermogenden?

-       Fiscaal / juridisch:

o   Historische context bij totstandkoming oorspronkelijke vermogensrendementsheffing, wijzigingen in 2017 en recente arrest Hoge Raad.

o   Welke theoretisch mogelijke alternatieven vallen sowieso af omdat ze juridisch of praktisch onuitvoerbaar zijn, en waarom?

-       Praktisch:

o   Welke realistische en uitvoerbare optie(s) zijn er voor een betere Box 3?

o   Welke componenten moeten er in Box 3 bij of juist af?

De discussie zal via Zoom plaatsvinden met een paneldiscussie en veel ruimte voor interactie met de deelnemers. Voorafgaand aan de sessie zal een reader doorgestuurd worden met relevante achtergrondinformatie. Die reader wordt bij expertsessies als bekend verondersteld bij alle deelnemers, om te zorgen dat we tijdens de expertsessie goed de diepte in kunnen gaan. Graag goed voorbereiden, dat komt de discussie alleen maar ten goede.

Panelleden:

-       Dick Sluimers: lid van RvC NIBC en Akzo Nobel, voormalig lid Raad van State, voormalig bestuursvoorzitter ABP en voormalig directeur-generaal van de Rijksbegroting op MinFin.

-       Marieke Kopinsky: lead partner familiebedrijven bij EY

-       Bas Jorissen: Belastingadviseur start- en scale-ups bij Archipel Tax Advice

-       Folkert Idsinga: VVD Tweede Kamer woordvoerder belastingen, voormalig partner belastingrecht Baker McKenzie

Doe mee op 22 maart vanaf 20:00 uur (via Zoom). Aanmelden kan tot en met maandag 21 maart 2022, 18:00u, via MijnVVD.