Input verkiezingsprogramma 2021

Als Thematisch Netwerk hebben we de afgelopen jaren vele expertsessie georganiseerd. Het format “expertsessie” bij het Thematisch Netwerk Financiën bestaat uit een inhoudelijke discussie met en tussen experts en de Tweede Kamer woordvoerder op het dossier. Van veel expertsessies zijn samenvattingen opgesteld. Deze zijn mede als startpunt gebruikt voor de stukken die we als netwerk aan de verkiezingsprogramma commissie hebben gestuurd.

Voordat corona in Nederland uitbrak hadden we al 3 expertsessies georganiseerd in 2020 en waren we vergevorderd met de inhoudelijke voorbereidingen voor de resterende expertsessies. Om toch zo goed mogelijk inbreng op het verkiezingsprogramma te leveren is gekozen om een samenvatting op te stellen van de kernpunten die relevant lijken voor het verkiezingsprogramma. Daarnaast is het netwerk geraadpleegd dit uit te breiden om de belangrijkste thema's duidelijk naar voren te laten komen. Er is gekozen dit zoveel mogelijk in begrijpelijke taal uit te werken, zonder bij elke zin uitgebreide onderbouwing uit te schrijven.

inbreng verkiezingsprogramma tn financien

De gebundelde input zoals opgestuurd naar de verkiezingsprogramma commssie. Als basis zijn de volgende bijlagen gebruikt, plus de toegezonden stukken vanuit het netwer.

Bijlage 1. Liberale pensioenschets

Dit document is eind 2018 na een uitgebreid proces in samenwerking met TN Werk en Inkomen, het Seniorennetwerk, Young Professionals netwerk, TN EZI en de JOVD vastgesteld als onderlegger voor de VVD Pensioendag. Op die dag werd over deze schets gesproken. De strekking hiervan werd grotendeels gedragen, inhoudelijk is vooral benoemd dat de verzekeringscomponent gedurende de opbouwfase hier nog onvoldoende in benoemd werd.

Bijlages 2-5 zijn verslagen van expertsessies