Vaststelling verkiezingsprogramma VVD

Tijdens de landelijke Algemene Ledenvergadering (ALV) van 19 november hebben de leden van de VVD het verkiezingsprogramma vastgesteld.

Na een lange aanloop heeft de verkiezingsprogrammacommissie op 7 oktober een uitgebreid concept-verkiezingsprogramma aan de leden voorgelegd. De leden hadden tot 28 oktober de tijd om hierop eventuele amendementen in te dienen. Het Thematisch Netwerk Financiën heeft daar tijdens haar netwerkvergadering van 25 oktober uitvoerig bij stil gestaan. Tijdens de ALV werden alle 580 amendementen eerst in deelsessies en daarna, indien nodig, ook nog plenair behandeld.

Door de aard van het onderwerp Financiën speelde Financiën in meerdere deelsessies een belangrijke rol. Het bestuur van het Thematisch Netwerk was aanwezig in de deelsessies zekerheid & inkomen en overheid & geld. In beide sessies werd goed inhoudelijk gediscussieerd over de amendementen.

De sessies werden professioneel geleid en er was voldoende ruimte voor vóór- en tegenstanders om van zich te laten horen. Er werd echter wel onverbiddelijk vastgehouden aan het beginsel dat de indiener van een amendement ook zelf aanwezig moet zijn om dit amendment te verdedigen.  Voor wie denkt dat het geen zin heeft om naar zo'n ALV te gaan omdat het hoofdbestuur en/of de verkiezingsprogrammacommissie toch wel haar zin krijgt: niets is minder waar. Er zijn tijdens de deelsessies en ook in de plenaire behandeling van nog resterende amendementen nog een aantal verbeteringen en veranderingen in het programma aangebracht.

Helaas mocht dat alles niet baten voor het belangrijkste amendement dat door het Thematisch Netwerk Financiën was ingebracht. Oud-voorzitter van het Thematisch Netwerk Financiën, Hans Bruijn, heeft Amendement 177 (het schrappen van de paragraaf met het voornemen om een Nederlandse Financieringsinstelling te maken en daarbij onder andere de Bank Nederlandse Gemeenten, Waterschapsbank en FMO samen te voegen) zowel in de deelsessie als plenair met verve verdedigd, en plenair zelfs om een stemming met stemkastjes gevraagd, maar dit werd democratisch verworpen.

Al met al was het een zeer geslaagde dag. De opkomst was goed, er was voldoende ruimte voor inhoudelijk debat, en dat debat werd meestal ook op hoog niveau gevoerd. Dit was onze kans om als liberalen de liberale politieke agenda voor de komende jaren mede te helpen bepalen. De sessies werden goed geleid en er is een goed verkiezingsprogramma aangenomen.