Verslag Bezoek aan Belastingdienst

De Belastingdienst moet voor de inkomsten voor de overheid zorgen en wij wilden als netwerk er wel eens meer van zien. Wij zijn daarom met een groep geïnteresseerde leden van ons netwerk op 12 december er op bezoek gegaan. De Belastingdienst is eigenlijk al jaren in het nieuws en dat was de afgelopen tijd niet anders. Wij waren blij met de bereidheid om ons te ontvangen en ook de open manier waarop dat gebeurde was goed.

We begonnen met de naderende Brexit. De afgelopen tijd is de douane hier al druk mee bezig geweest om zich op de Brexit voor te bereiden, al was lange tijd nog veel onduidelijk door de vaak verwarrende besluitvorming in Engeland. Een Brexit betekent weer de vracht uit Engeland moeten controleren en daarvoor zijn ook al mensen aangenomen. Er kwamen meteen al aardig wat vragen los, vooral ook over wat betekent dit voor het bedrijfsleven.

Daarna ging het over de belastingtelefoon en hoe die in het werkproces een belangrijke rol heeft. Wie een vraag heeft over belastingen of over de eigen aangifte of aanslag moet de belastingtelefoon bellen. Punt om klanten tevreden te houden is, wordt iemand snel genoeg met een deskundige doorverbonden als dat nodig is. Op dat terrein blijken gelukkig stappen te zijn gezet en dat was ook nodig.

Vervolgens ging het over het werken met data en andere informatie en welke moderne technieken je daarbij kunt gebruiken en of de techniek wel veilig is. Wat zijn de voordelen voor de Belastingdienst, en kan men zo zijn werk beter doen? Het antwoord was ja, en dat geeft hoop. Ook dat leidde weer tot een goede discussie.

En toen toch de toeslagen, er is geen dag dat ze niet in het nieuws zijn. De taak kwam, zeggen mensen uit ons netwerk, destijds ongevraagd op het bordje terwijl het om geld uitkeren gaat en niet zoals verder bij de Belastingdienst om heffen en innen. De directeur toeslagen vertelde wat er allemaal speelde en ook wat er de afgelopen jaren was gebeurd en wat was aangepakt. Ook de ontwikkeling van enerzijds behoefte aan aanpak van fraude, waar ook de politiek om vroeg, maar aan de andere kant dat de aanpak is doorgeschoten en mensen daardoor ten onrechte in grote financiële problemen zijn geraakt. Er kwamen bij onze leden heel wat vragen op en de ene vraag leidde hier al snel weer tot een volgende vraag.

De discussie tussen onze netwerkleden en de aanwezige directeuren ging ook na de presentaties nog verder en dat de discussie zo liep en ook open was, gaf ons als bestuur van het netwerk een goed gevoel.

Konden we de problemen van de Belastingdienst daarmee oplossen? Het eerlijke antwoord is nee, en inmiddels is Directeur-Generaal Uijlenbroek, die er ook bij was, als DG vertrokken. Er staat dus zeker nog wat te gebeuren. Maar, wij zagen bij ons bezoek, dat er bij de Belastingdienst hard en ook open werd gewerkt. Al zal er dus meer moeten gebeuren.

Na afloop gingen we naar huis met het gevoel, dat we een bijzonder en goed bezoek hadden gebracht.