De
Belastingdienst moet voor de inkomsten voor de overheid zorgen en wij wilden
als netwerk er wel eens meer van zien. Wij zijn daarom met een groep geïnteresseerde
leden van ons netwerk op 12 december er op bezoek gegaan. De Belastingdienst is
eigenlijk al jaren in het nieuws en dat was de afgelopen tijd niet anders. Wij
waren blij met de bereidheid om ons te ontvangen en ook de open manier waarop
dat gebeurde was goed.
We
begonnen met de naderende Brexit. De afgelopen tijd is de douane hier al druk
mee bezig geweest om zich op de Brexit voor te bereiden, al was lange tijd nog
veel onduidelijk door de vaak verwarrende besluitvorming in Engeland. Een
Brexit betekent weer de vracht uit Engeland moeten controleren en daarvoor zijn
ook al mensen aangenomen. Er kwamen meteen al aardig wat vragen los, vooral ook
over wat betekent dit voor het bedrijfsleven.
Daarna
ging het over de belastingtelefoon en hoe die in het werkproces een belangrijke
rol heeft. Wie een vraag heeft over belastingen of over de eigen aangifte of
aanslag moet de belastingtelefoon bellen. Punt om klanten tevreden te houden
is, wordt iemand snel genoeg met een deskundige doorverbonden als dat nodig is.
Op dat terrein blijken gelukkig stappen te zijn gezet en dat was ook nodig.
Vervolgens
ging het over het werken met data en andere informatie en welke moderne
technieken je daarbij kunt gebruiken en of de techniek wel veilig is. Wat zijn
de voordelen voor de Belastingdienst, en kan men zo zijn werk beter doen? Het
antwoord was ja, en dat geeft hoop. Ook dat leidde weer tot een goede
discussie.
En
toen toch de toeslagen, er is geen dag dat ze niet in het nieuws zijn. De taak
kwam, zeggen mensen uit ons netwerk, destijds ongevraagd op het bordje terwijl
het om geld uitkeren gaat en niet zoals verder bij de Belastingdienst om heffen
en innen. De directeur toeslagen vertelde wat er allemaal speelde en ook wat er
de afgelopen jaren was gebeurd en wat was aangepakt. Ook de ontwikkeling van
enerzijds behoefte aan aanpak van fraude, waar ook de politiek om vroeg, maar
aan de andere kant dat de aanpak is doorgeschoten en mensen daardoor ten
onrechte in grote financiële problemen zijn geraakt. Er kwamen bij onze leden
heel wat vragen op en de ene vraag leidde hier al snel weer tot een volgende
vraag.
De
discussie tussen onze netwerkleden en de aanwezige directeuren ging ook na de presentaties
nog verder en dat de discussie zo liep en ook open was, gaf ons als bestuur van
het netwerk een goed gevoel.
Konden
we de problemen van de Belastingdienst daarmee oplossen? Het eerlijke antwoord
is nee, en inmiddels is Directeur-Generaal Uijlenbroek, die er ook bij was, als
DG vertrokken. Er staat dus zeker nog wat te gebeuren. Maar, wij zagen bij ons
bezoek, dat er bij de Belastingdienst hard en ook open werd gewerkt. Al zal er
dus meer moeten gebeuren.
Na afloop gingen we naar huis met het gevoel, dat we een bijzonder en goed bezoek hadden gebracht.